BEGIN-bedrijfsportret: Original Beans

Knipsel PK Original Beans op achtergrondIn de BEGIN-serie bedrijfsportretten, hierbij het vierde artikel wat laat zien hoe je op een succesvolle manier duurzaam kunt ondernemen en bij kunt dragen aan een duurzame wereld. Ik ben al een tijd onder de indruk van het bedrijf Original Beans, opgericht door Philipp Kauffmann. Hij laat zien dat je een succesvol business model kunt vinden waarmee je natuur beschermt en herstelt, voor inkomen zorgt en een geweldig product creëert. Het totaal van duurzaamheid, het zorgen voor mensen, dieren en natuur komt samen in Original Beans. Ik zie het als een geweldig inspirerend voorbeeld van duurzaam ondernemen.

Philipp licht in een interview toe wat zijn visie op duurzaamheid is en hoe hij hier met Original Beans invulling aan geeft. Een must read vind ik voor als je geïnteresseerd bent in duurzaam ondernemen en benieuwd bent hoe je hier invulling aan kunt geven.

Letter-B-op-Wit-340x500

Bewustwording

De eerste BEGIN-stap gaat om ‘Bewustwording’ van je visie, kernwaarden en ‘Waarom’ voor duurzaamheid. Philipp, wat betekent duurzaamheid voor jou?

‘Duurzaamheid gaat voor mij om het samenleven met alle levende wezens. De diversiteit van de web of life met elkaar organiseren. En daarin een economisch model vinden die op alle vlakken winstgevend is. In mijn bedrijf, Original Beans, zien wij dit in positief bijdragen aan onze planeet, waarbij we meer geven dan nemen. En ervoor zorgen dat er na consumptie van een product iets hersteld is in de betreffende situatie. Voor mensen, dieren en natuur.’  

‘Ik zie de betekenis van duurzaamheid in gelaagdheden. In de kern betekent duurzaamheid voor mij dat we groen worden, en niet grijs blijven. Dat we de diversiteit en de overvloed van de natuur als mensen en maatschappijen vieren, terwijl we ze gebruiken. Gebruik vind ik prima, maar eerst moeten we überhaupt zien en begrijpen wat de rijkdom is die de natuur ons ter beschikking stelt. Je ziet het in de klimaatdiscussies, beschermen van natuur en het planten van bomen is het laatste waar die discussies over gaan terwijl die het meest krachtig zijn. Dat is evident. Dan gaat het over geo-engineering. Weet je, I don’t get it, I just don’t.

‘Hoe kunnen we in deze mondiale crisis toelaten dat Europese investeerders de regenbossen in de Amazone in landbouw assets omzetten? Hoe kan het, dat we er niet alles aan doen om het beschermen van deze bossen en het planten van nieuwe bossen investable te maken, terwijl we weten dat dit een van de meest krachtige oplossingen is om de balans in CO2 te herstellen? Ik zie de mindsets en economische belangen hierachter, maar ik vind het niet te begrijpen.’

Knipsel oerwoud met papegaaien

Het gaat voor mij om groen, groen, groen en niet om grijs. Bescherm de natuur, herstel ze, en laten we een verhouding tussen ecologie en economie vinden die voor beide kanten werkt.

‘Hierbij gaat het om het maken van keuzes waarbij het belang van ecologie samengaat met economische termen als Return on Investment, winstgevendheid en groei. Het moet positief bijdragen aan de planeet. En dat kun je meten en aantonen. Ik weet dat wij de afgelopen jaren 24.730 voetbalvelden aan oud regenbos onder contract hebben beschermd en welke CO2 waarde dit heeft. Ik weet hoe die contracten eruit zien, wie die boeren zijn en dat het gebeurt. De kracht van business is discipline en meetbaarheid. En die kun je breder trekken dan alleen de financial statement.’

Om welke kernwaarden gaat duurzaamheid voor jou?

‘Gelijkwaardigheid van levende wezens bijvoorbeeld, samenhang, all is one. En nederigheid. Omdat ik geloof dat we gewoon niet alles weten. En dat het belangrijk is om af en toe stil te luisteren naar de intelligentie in al het leven om ons heen. Zodat we daar bewust van kunnen worden en van kunnen leren.’

Verder zie ik het in rentmeesterschap, samenwerking met natuur en last but not least: ondernemerschap. Er is nog zo veel te doen!

Wat is jouw Waarom?

‘Ik vind het intrigerend en ik ben ermee opgegroeid. Van mijn familie kreeg ik zowel vanuit mijn vader- als moederlijn interesse en verbinding met de natuur mee. Mijn voorouders waren allemaal ontdekkers, natuurwetenschappers, en bosbeheerders. Eén van mijn voorvaderen was het hoofd bosbouw van de Pruisische koning aan het eind van de 18e eeuw. Hij was begonnen om bossen efficiënter en met meer opbrengsten te managen en heeft een boek geschreven over moderne bosbouw. Hierin schrijft hij dat wij bossen zo moeten beheren dat toekomstige generaties dezelfde waarde uit het bos kunnen ontlenen als de huidige generatie. Hij noemde dit Nachhaltigkeit, het Duitse woord voor duurzaamheid. Nachhaltigkeit is het nieuwe begrip uit deze tijd en komt dus oorspronkelijk uit de bosbouw. Hier was het generational principle altijd vanzelfsprekend wat inhoudt dat bossen voor vele generaties beschikbaar blijven.’

‘Mijn persoonlijke motivatie komt diep van binnenuit. Als het uitdagend wordt, dan kom ik terug op een sterke kern die mijn eigen interesse overstijgt. Dit is gewoon mijn rol. Ik stap daar in. In een legacy. Daar voel ik mij toe geroepen. Als dit is wat ik te doen heb. Dan doe ik dat.’

Letter-E-op-Wit-340x500

Erkennen van belemmerende systemen

Welke belemmerende systemen zie je voor duurzaamheid? En hoe gaan jullie hier als Original Beans mee om?

Van non-functional naar functional

‘Het leven, de natuur, is non-functional. En uiteindelijk zijn consumptie- en investeringsgesprekken die we in onze maatschappij hebben functional. Met Original Beans proberen we daartussen iets te vinden wat aan de ene kant functional is: consumable, investable en deliverable. En wat aan de andere kant zorg draagt voor het leven van dieren en natuur.’

Van ego naar eco vind ik een mooi beeld, dat is zo fundamenteel. Wij zijn met alles wat en wie we zijn maar een deel van een multidimensionaal systeem. Alle oplossingen die we daar op toelaten zijn beperkt, lineair. Het gaat hierbij om de manier waarop wij daarmee werken. Onze doelstelling met Original Beans was vanaf het begin af aan om een model te vinden om natuur te beschermen.

‘We kiezen hier voor de biodiversity hotspots van de wereld, regio’s die door biologen als erfgoed van het leven op aarde worden beschouwd. Hierin selecteren we micro-regio’s waar we maximale impact kunnen hebben, waar we met de supply chain die we kennen en kunnen strategisch een verschil kunnen maken. Dat is meestal in regio’s waar we een enorme natuurbeschermingswaarde hebben, waar bedreiging is op dit vlak, of waar we voor mensen, honderden of duizenden, positieve impact kunnen maken voor een overgroot land waar zij rechten over hebben. Om dat te beschermen en er zo mee om te gaan dat het hen economisch geld oplevert. Deze micro regio’s, vaak in de bufferzone van een natuurreservaat, ontwikkelen we tot wereldbekende cacao gebieden met cacaobossen waar bedreigde olifanten en puma’s in kunnen leven. Zo versterken ecologische rijkdom en economische waarde elkaar en brengen we het non-functionele en het functionele samen.’

2 MP OriginalBeans_Origin_Ecuador_Esmeraldas_forest_wild_12

Wild forest, Ecuador

Ontbossing

‘Ontbossing zie ik als één van de grote verspillingen van ons tijdperk. Internationaal doen we er veel te weinig aan. Ontbossing berust op een eenvoudig systeem van economische factoren, waarbij mensen van handel van hun land moeten leven zonder dat ze kennis hebben hoe je dit op een productieve en verantwoorde manier kunt doen. Sommige inheemse bevolkingen weten het wel en leven al honderden jaren in balans met de natuur. Maar op heel veel andere plekken weten de mensen het niet. En daar kun je best eenvoudig met investeringen in tijd, kennisoverdracht en materieel iets aan doen, op een manier waarop je deze investering weer terugverdient. Dat kan, wij doen dat dagelijks.’

‘Het bestrijden van ontbossing is no rocket science. Ook niet dat ecologische vernieling tot armoede en migratie leidt. In de biodiversity hotspots of protected areas zoals de natuurbeschermers deze gebieden noemen, is de situatie vaak dat er boeren wonen waarbij dit ongerepte gebied bij hun achtertuin begint. Dit zijn gebieden waar geen overheid is en waar mensen vaak geen burgerrechten hebben, geen pensioen, geen arts in de buurt, niks. Daar vindt gemakkelijk houtkap plaats voor hyper-marginale inkomsten. Wij geven deze boeren met Original Beans de kans om met elkaar een kleine economie op te bouwen die hen inkomen, een bepaalde zekerheid en identiteit geeft.’

In de micro regio’s waar wij in werken hebben we met Original Beans een omslag kunnen zien van mensen die bezig waren met ontbossing naar een nieuwe productieve en verantwoorde manier van leven van de natuur.

Er niet mee bezig zijn

‘Vernieling van natuur gebeurt volop, ook in Nederland. Als maatschappij zijn we er onvoldoende mee bezig. Neem bijvoorbeeld de situatie van een nieuw parkeerterrein waar bomen, leefomgeving en bodem voor moeten wijken. Nog steeds, anno 2019!

Er niet mee bezig zijn zie ik als een belangrijke belemmerende factor.

4 MP Virunga Animals02Gorillas copy

Virunga animals – Gorillas

‘We beschouwen natuur hier als vanzelfsprekend, terwijl dit het niet meer is. In elk kinderboek krijg je als eerste indruk van het leven mee dat er dieren zijn als olifanten en gorilla’s. Ik lees dit voor aan mijn kinderen, terwijl ik twijfel of wij in staat zijn om deze diersoorten nog te behouden tot mijn zonen volwassen zijn. Hoe gek is dit?’

‘Twee krachten doen mensen veranderen: angst of verleiding. In de Michelin sterrenrestaurants, aan wie we onze chocolades verkopen, proberen we een klantengroep te verleiden met het proeven van zeldzame chocola. Waarmee we gelijktijdig natuur kunnen beschermen en een beter bestaan mogelijk kunnen maken voor de lokale mensen in/bij de acht natuurgebieden waar we werken. Ik vind het een fantastisch fenomeen van deze tijd, dat we brands en supply chains kunnen bouwen waarin verleiding, politiek en bedrijfsvoering bij elkaar komen.’

Verlies van biodiversiteit

OB-logo+tagline-Stacked (002)‘Het behouden en verwerken van oorspronkelijke cacaosoorten is wat ons merk de naam Original Beans geeft. Cacao is een regenbos boom die van nature 100 jaar en langer vruchtbaar is. De Arhuaco chocola is een voorbeeld van oorspronkelijke cacao. Het is één van de zeldzaamste cacaosoorten in de wereld. Hiervan zeiden de Spanjaarden: Die ziet er zo raar uit, kappen maar die handel. We planten hem nu samen met de Arhuaco indianen terug om zo een originele soort te behouden en ervan te genieten.’

‘Wij zijn tegen eenvoudige genetische manipulatie in de cacao industrie. Door het moeten produceren van maximale volumes in stressvolle omstandigheden moet je uiteindelijk dingen doen die juist stress verhogend zijn voor de natuur. Massaproductie in monoculturen met één type cacao is daar een voorbeeld van. Waarbij die bomen haast niet op zichzelf kunnen staan, gesteund moeten worden en al na 10 jaar langzaam sterven. Diversiteit is het principe van de natuur. En voorspelbaarheid is het principe van de investeerder. Die twee principes zijn met veel geduld en inzicht te verenigen.’

Tanzania_Cacao TreesIMG_20170728_150223 copy

Cacaobomen Tanzania

‘De trend naar minder industriële verwerking en de groeiende behoefte aan transparantie in ketens, leeft sterker in de voedselindustrie dan in andere sectoren. Ik zie hierin een deur naar het gesprek over de natuur en haar diversiteit. Bij en met Original Beans benadrukken we het zeldzame en creëren we dat de oorspronkelijke smaken van de biodiversiteit, op de meest zeldzame plekken op aarde, blijven bestaan.’

Totally not fair

‘Je kunt lang over duurzaamheid praten, maar het komt in veel gevallen simpelweg neer op de vraag of je als consument, bedrijf, of industrie bereid bent de werkelijke kosten te betalen. Als je niet de natuur en mensen wilt uitbuiten, dan is het nodig om een prijs te betalen die heel veel hoger ligt. Die echt fair is. Dat is voor mij niet het geval bij de reguliere fair trade prijs voor cacao. Wat daar betaald wordt aan de boeren zie ik als totally not fair. Daar zit helaas een poreuze ondergrond.’

‘Wij willen een leefbaar inkomen kunnen garanderen. Voor ons was duidelijk dat we onze boeren alleen een living income konden garanderen als we de prijs voor ons product duidelijk hoger zouden zetten. En dat kan alleen als je een beter product maakt.’

Het mooie is, dat wanneer je meer investeert in de natuur, in boeren en in alle stappen van je keten, dat de beste chocolade ter wereld zo bijna als vanzelf ontstaat. Die verkopen we vervolgens en zo komt de cirkel rond.

Letter-G-op-Wit-340x500

Gelijkwaardigheid

De derde BEGIN-stap gaat om ‘Gelijkwaardigheid’. Wat betekent dit voor jou?

‘De betekenis van gelijkwaardigheid zie ik op veel vlakken. Het eerste heeft te maken met het besef van de waarde van natuur. Wij zijn natuur.’

‘Naast waarde van natuur en het beschermen en herstellen hiervan, gaat het voor mij om waarde van mensen en dieren. Op de verpakking van de chocoladereep die we samen met de Arhuaco indianen hebben gemaakt, laten we bijvoorbeeld een Arhuaco-man zien. Deze mannen hebben vanuit hun traditie lange haren en witte kappen. We hebben er lang over gesproken hoe we hem neerzetten omdat we vinden dat je die mensen en hun tradities niet zomaar voor je marketing kan gebruiken. Wij hebben ervoor gekozen om deze mensen vanaf de achterkant af te beelden op onze verpakkingen. Het ontwerp hebben we laten zien aan de Arhuaco’s, met de vraag of zij zichzelf hierin herkennen en of dit zo hun traditie en realiteit respecteert. Voor mij gaat dit richting gelijkwaardigheid. Dat je niet zomaar iets doet, maar bewust, zorgvuldig en respectvol omgaat met anderen. Dat je dat doet wat je ook voor jezelf zou willen.’

‘Dit geldt ook voor dieren. Aan hen kunnen we het niet vragen. Maar we kunnen wel nadenken over hoe we de dieren in hun waarde neer kunnen zetten, bijvoorbeeld bij de vormgeving en presentatie op onze verpakkingen. Daar hebben we veel over nagedacht.’

Product_00-AllRangeGer-crop copy

Economische gelijkwaardigheid voor vrouwen

‘Toen we een tijd in Oost Congo werkten, kwamen we er achter dat vrouwen in de gemeenschap veel werk doen maar dat ze economisch niet deelnemen. We hebben ons de vraag gesteld hoe we voor hen impact kunnen maken, een sponsor gevonden en hier samen in geïnvesteerd. Dat heeft geresulteerd in één van de eerste vrouwencoöperaties in de cacao industrie. Op een plek die hiervoor zeer onwaarschijnlijk is.’

‘Wat we zien is dat dit nieuwe mogelijkheden biedt voor vrouwen in die omgeving. Een voorbeeld hiervan is Huke, de 15-jarige dochter van één van de ‘Femmes de Virunga’. Zij wil graag arts worden omdat er hiervan zo weinig zijn rond Virunga. Huke heeft met ondersteuning van haar ouders een eigen cacao-veld gerealiseerd en kan op deze manier geld sparen om haar studie te kunnen volbrengen. Ik vind dit een enorme win-win voor zo’n talentvolle intelligente vrouw als Huke.’

Gelijkwaardigheid in ons team

‘Ik zie gelijkwaardigheid ook als belangrijk in ons team. We werken allemaal echt heel hard. De chocolade industrie laat een traditie zien van namen van families of chocolatiers die als bedrijfs- of merknaam worden gekozen. Verkade, Lindt, Marcolini zijn hier voorbeelden van. In ons team zie ik ons allemaal als belangrijk en gelijkwaardig en zijn we allemaal ‘Beans’. Om een product als Original Beans te maken, heb je tientallen experts nodig. Wij werken bijvoorbeeld samen met de duurzaamste papierfabriek in Europa. Bij het papier van deze Zweedse producent is het best ingewikkeld om de kleuren die wij voor onze verpakkingen gebruiken goed op dat papier te drukken. Dat is een project waar verschillende mensen en expertises belangrijk en nodig zijn. Om echt iets uitstekends te maken zie ik het als belangrijk om alle mensen die eraan werken de kans en ruimte te geven om hun expertise naar voren te brengen. Om individualiteit tot team te smeden gebruiken we onze missie en kernwaarden.’

De BEGIN-stap ‘Gelijkwaardigheid’ staat er onder meer voor dat alles zijn of haar unieke waarde heeft. Als individu en als organisatie. Wat is dit voor Original Beans?

We hebben een mission statement die bij onze merk hoort: ‘Taste the rare and preserve it’, wat gaat om het maken van de beste chocola waarbij je het bos proeft en beschermt.

Dit is onze bottom line. De grotere noemer van waaruit wij werken.’

‘Dit hebben we binnen het bedrijf vertaald naar kernwaarden en kwaliteiten die we Being a Bean noemen. Zoals Being full of beans, vol energie, optimisme en ideeën. Ze hebben te maken met inspiratie, innovatie en 360 graden kwaliteit. Dit staat voor diepe kwaliteit waar we in alle richtingen in hebben geïnvesteerd. Dat zit er in, ingebracht door alle mensen waar we mee werken. Ik zie het als een identiteit die wij als Original Beans neerzetten. We zien dat je daarmee mensen aantrekt die het goed willen doen. En bieden daar kansen en mogelijkheden voor.’

Letter-I-op-Wit-340x500

In verbinding

De BEGIN-stap ‘In verbinding’ staat voor het maken van verbindingen die jullie visie op duurzaamheid ondersteunen en versterken. Welke verbindingen hebben jullie gemaakt? 

Bescherming van natuur en biodiversiteit is voor ons het belangrijkste duurzaamheidsthema waar wij ons aan hebben verbonden.

‘Dit hebben we vertaald naar gebieden waar boskap plaatsvindt of waar natuurbescherming in andere vormen nodig is. Een voorbeeld hiervan is de olifantenpopulatie in Tanzania die erg onder druk staat.’

4 MP Tanzania_Udzungwa_Elephant_DSC06271

Tanzanian Elephant, Udzungwa Park

‘In Tanzania hebben we een project opgezet in Udzungwa Park, een gebied waar olifanten leven. Dit grenst aan kleine tuinen met cacaobomen van lokale boeren. Er is een constant conflict tussen de olifanten en die boeren. De makkelijkste manier om dat op te lossen, is het maken van een hek van bijenkorven op de rand van de velden van de boeren. Die bijenkorven houden de olifanten op een natuurlijke wijze op afstand. Een bewezen natuurlijke natuurbeschermingstechnologie om het conflict tussen olifanten en mensen te reduceren. Samen met de NGO die zich richt op het beschermen van de South Tanzanian Elephant Population, hebben wij dit project opgezet, medegefinancierd en uitgevoerd. Zo dragen we op een andere manier bij aan natuurbescherming.’

‘We zijn committed om de acht plekken die we nu hebben te laten groeien. Daarnaast kijken we ook naar nieuwe gebieden waar we impact kunnen maken.’  

 

De verbinding waar we het meest in hebben geïnvesteerd, is de verbinding door onze keten heen. Met de gebieden waar natuurbescherming nodig is, met de lokale boeren die onze cacao plukken, en aan de andere kant de beste chefs en hotels. We bereiken de armste en de rijkste mensen in de wereld. En verbinden dit in een waardeketen waarin duurzaamheid en uitstekende kwaliteit een belangrijke rol spelen.

Kwaliteit en biologische certificering

‘Onze hele supply chain controleren wij. Er is een constante stroom van monsters, van kleine zakken met cacao, van voor en na de oogst en van voor en na het verschepen hiervan. Wij proberen de hele tijd kwaliteit en identiteit te controleren. We hebben alles biologisch gecertificeerd, maar dat is maar een deel van onze controles in de complexe supply-chain.’

Premium segment

‘Omdat we vanaf het begin af aan te maken hebben gehad met een premium prijs en een premium product, hebben we ons naast de chocolade consument gericht op de gastronomie. Hier gaat het gesprek over smaak, over wat een goede kwaliteit is, over landbouw diversiteit en de waarde daarvan. Daar zit kennis die ver boven het gemiddelde gesprek gaat in andere domeinen.’

Samenwerking voor de beste kwaliteit

We zijn voortdurend op zoek naar die verbindingen die passen bij het DNA van ons bedrijf: het beste product maken en tegelijkertijd een bijdrage leveren aan een duurzame wereld.

‘Dit heeft geleid tot een ecosysteem van mensen met wie we al jaren samenwerken. We werken bijvoorbeeld met experts op het gebied van verpakkingen en chocola. Mensen die jarenlange kennis vergaard hebben, intrinsiek gemotiveerd zijn en goed zijn in waar hij of zij in gespecialiseerd is. Deze mensen moet je bij elkaar zoeken. Anders krijg je het niet voor elkaar. Dit is waar wij binnen Original Beans dagelijks over spreken en aan werken.’

Verbinding met guardian cultures

4 MP Harald,Arhuaco,Colombia_IMG_0970 copy

Harald van Original Beans bij de Arhuaca-stam, Colombia

Voor Original Beans zijn we op zoek gegaan naar guardian cultures die hun natuurlijke leefgebied willen beschermen. Culturen waarvan wij vinden dat zij iets bijzonders doen. In veel gevallen zijn deze mensen indigenous of mixed indigenous. Op dit moment werken we bijvoorbeeld samen met de Surui-stam, die in het midden van de Amazone leven. Dit is in Brazilië. Als je satellietbeelden ziet van die omgeving, dan is alles behalve de 250.000 hectares van de Surui daar ontbost. Een groene oase in de woestijn van de sojateelt. De Surui-stam heeft een hele charismatische leider die de mensen met veren in zijn haar toespreekt over het beschermen van de natuur in dat gebied, ook op tv. Deze Surui-leider kan dat, die staat in beide werelden. Een ander voorbeeld is onze samenwerking met de Arhuaco-stam uit Colombia. De Sierra Nevada de Santa Marta, het natuurgebied waarin zij leven, is voor hen het hart van de aarde. Zij zien het als hun rol om dit te beschermen. En zijn bewust en duidelijk bezig om de wereld toe te spreken over verbinding, harmonie en balans met de aarde.’

‘De samenwerking met stammen als de Surui en de Arhuaco noemen wij onze tribal projects. Met de Arhuaco-stam begon het contact vijf jaar geleden. Onder een grote boom ontmoette Jan van ons Bean Team, één van de Arhuaco aanvoerders. Die heeft hem ons verhaal vertelt. Dat wij bomen planten leek de Arhuaco-man een goed idee. Toen Jan aangaf dat onze verpakkingen composteerbaar zijn, zei de Arhuaco-man: ‘Ik ga het uitproberen en als het werkt, dan kunnen we verder praten.’ Toen we zo’n 2,5 jaar in gesprek waren met de Arhuaco’s dacht ik nu gaat het gebeuren, maar dat is niet zo gemakkelijk. Vaak gebeurt het zo dat je in Nederland naar een plek toe gaat waar ze biologische chocola aanbieden. Dan koop je het daar en ben je klaar om je reep chocola te maken. Dat gaat hier complexer. Biologische certificering is bijvoorbeeld best ingewikkeld in gebieden waar niet iedereen kan lezen of schrijven. Daarnaast moet je mensen vinden die goed zijn voor het project. Het gaat uiteindelijk ook over ownership, controle en een samenhang op de plek van origine. Om uiteindelijk te komen tot een keten die geïntegreerd is, die leeft en die zelfs op kleine schaal zelfsturend is. Dus dan duurt een dergelijke traject vanaf het begin af aan vijf jaar.’

‘Mijn diepste wens is om alle mensen die Original Beans mogelijk maken bij elkaar te brengen. Zoals Massimo Bottura, ’s werelds beste chef-kok, en Rogelio, het hoofd van de Arhuacos. Om de diversiteit en wat we met elkaar bereiken, te vieren.’

Partnerships

‘We hebben veel partnerships met onze directe klantenkring zoals in de gastronomie. Maar breder dan dat, nog niet. Ik zou graag meer verbinding maken op maatschappelijk vlak en met andere partijen in onze industrie. Onze keuze om aan het SDG House in Amsterdam deel te nemen, berust hierop.

Welke richtlijnen/principes hanteren jullie? Waar staan jullie voor?

‘Wij staan voor bescherming van natuur en herstellen wat we verbruiken. Onze richtlijnen zijn: 100% positief bijdragen aan onze planeet en 360 graden kwaliteit. Dat vind ik enorm belangrijk.’

Samengevat staan wij voor regeneratief ondernemen waarbij het gaat om winst op alle vlakken. Voor de natuur, de mensen met wie we samenwerken in de keten, voor de  consument en voor onszelf als organisatie.

Letter-N-op-Wit-340x500

Nemen van verantwoordelijkheid

In de BEGIN-stap ‘Nemen van verantwoordelijkheid’ gaat het om de bijdrage die je als organisatie kiest voor het toewerken naar een duurzame wereld en de concrete acties die je neemt. Hoe vullen jullie dit in?

‘In het algeheel denk ik, dat we in onze industrie laten zien hoe je zou kunnen werken. Dat zie ik als een voorloper- en voorbeeldrol die we hebben.’

Wat zijn concrete voorbeelden van acties die jullie nemen?

Original Beans

‘Zoals hierboven beschreven zoeken wij de plekken op waar ongerepte natuur en landbouw diversiteit is die we willen beschermen en herstellen. Met de mensen die daar wonen creëren we samenwerking voor het beschermen van natuur, gaan we op zoek naar de authentieke cacaobomen en ontwikkelen we samen met partners in de keten de beste chocola.’

Chocolate Foodprint

‘We hebben samen met experts een meetsysteem van impact ontwikkeld. We noemen dit het Chocolate Foodprint en rapporteren dit naar onze klanten. Hierin staat onder andere hoeveel natuur beschermd wordt en hoeveel boeren en families van onze inkoop leven.
Knipsel chocolate foodprint

Productkwaliteit

‘De 360 graden kwaliteit kun je ontrafelen voor alle producten. Dit hebben we stringent doorgezet en heeft te maken met de manier waarop wij landbouw bedrijven, de manier waarop wij onze partners hebben gekozen en hoe we onze logistieke keten organiseren. Iedereen draagt iets bij. Alle kwaliteitspunten zijn geoptimaliseerd.’

One Bar One Tree

Knipsel Tree Tracker met papegaaienIn het ‘One Bar One Tree’-programma laten we voor elke reep een boom groeien. De boeren krijgen voor het planten of beschermen van bomen een subsidie van ons. Het planten gebeurt in kwekerijen in de gebieden waar wij werken. Die worden door ons mede betaald. Meestal zijn dat kwekerijen die vrijwillig in de betreffende dorpen worden opgebouwd. Oude boomsoorten worden hier opnieuw gekweekt, waaronder cacaobomen. Omdat cacaobomen schaduw nodig hebben, kun je hierbij heel mooi analoge bossen ontwikkelen. Een voedselbos is hier een andere naam voor. Deze bossen zetten een grote hoeveelheid CO2 om in zuurstof, zo dragen wij als bedrijf bij aan het herstellen van de natuurlijke balans hiervan.’

Biologisch dynamische landbouw

Beni_rare type of cacao

Beni Wild Harvest cacao

‘Wij zijn nu bezig met één biologisch dynamisch project dat Demeter gecertificeerd is. Kijkend naar het totale aanbod van Original Beans, dan is dat zo veel mogelijk biologisch dynamisch. We hebben zeker drie oorspronkelijke bevolkingsgroepen die cacao plukken van wilde cacaobomen. Eén daarvan is echt wild, de ‘Beni Wild Harvest cacao’. Die vind je midden in de natuur. Daar loop je het bos in, zie je in de rivier dolfijnen zwemmen en vliegen er papegaaien boven je. Daar wordt de cacao geplukt. Op andere plekken, zoals bij de Arhuaco, is de cacao half wild. Dan werk je met een cultuur van mensen die bewust met de natuur omgaan en als rentmeesters leven. Zo’n bewuste cultuur geldt denk ik voor alle boeren waar wij mee werken. Die zien dat de natuur zoals zij ze meemaken, naast leefbaarheid, voor voedsel, medicijnen en alles wat je nodig hebt, economische waarde biedt. Hier werken we samen met de culturen om de beste oorspronkelijke cacaobomen te vinden en nieuwe bomen te planten.’

Contact tussen cacao-experts en de natuur

‘We nemen onze rol als voorlopers van een nieuwe ambachtelijke chocolade cultuur. We doen dit met onze koks, en met het Chocolade Festival in Amsterdam wat we in het leven hebben geroepen. We reizen regelmatig met experts op cacao-gebied naar de gebieden waar onze cacao zijn oorsprong heeft. Onlangs waren we in Machu Picchu waar onze Chuncho cacao vandaan komt. Zo kunnen koks en top chocolatiers meekijken met het fermentatieproces, een proces waarbij de cacaobonen een aantal dagen worden afgedekt en bewaard waardoor de chocoladesmaak ontstaat. Naast het functionele gesprek, is het een brug naar het gesprek over de natuur en komen cacao-experts en natuur samen.’

Composteerbare verpakkingen

knipsel original beans website philipp kaufmann met verhaal compostable packaging‘Als bedrijf weten wij hoe ons bedrijfssysteem in elkaar zou moeten zitten om regeneratief te zijn. We weten aan welke schakels we kunnen draaien. Als ik met betrekking tot verpakkingen niet wil dat er verpakkingsafval ontstaat, dan moet ik kiezen voor een duurzame verpakking. Dan kan je de discussie hebben of dat betekent dat de verpakking composteerbaar is, alleen biodegradable of alleen FSC gecertificeerd. Dat zijn expertdiscussies. Voor mij houdt regeneratief zijn voor verpakkingen in dat het composteerbaar moet zijn, dat de grondstoffen uit een duurzame bron komen en dat de energie waarmee dit papier verwerkt is, CO2 neutraal of -positief moet zijn. De criteria is steeds: what’s the best of the best. Daar zijn onze keuzes op gebouwd.’

‘Om dit voor elkaar te krijgen werken we al jarenlang samen met één van de vooraanstaande experts voor bio-verpakkingen. Deze expert op dit gebied wijkt geen stap af van zijn doelstelling om composteerbare biologisch afbreekbare verpakkingen te maken met o.m. biologisch afbreekbare inkt. Deze manier van werken leeft in ons bedrijf.’

Gegarandeerd inkomen voor de cacaoboeren

‘De cacaoprijs in de wereld schommelt per dag en fair trade en organic zijn daar allemaal aan gekoppeld, daar zit nul garantie in voor de boeren. Als de cacaoprijs zoals het de afgelopen jaren deed naar beneden gaat, om welke reden dan ook, dan heb je als boer pech gehad. Wij bieden onze cacao-boeren daarom een gegarandeerde prijs voor de cacao en spreken een vaste afname in hoeveelheden af. De prijzen die wij aan onze boeren betalen ligt 220% boven fair trade. Dit geeft zekerheid voor de boeren waardoor zijn beslissingen kunnen nemen voor de toekomst. Het gegarandeerde inkomen betekent voor het gezin met vijf kinderen, dat zij bijvoorbeeld al hun kinderen naar school kunnen laten gaan. Zodat zij niet alleen de basisschool en middelbare school kunnen doorlopen, maar ook vervolgstudies kunnen doen.’

Zo werken we aan de beste kwaliteit, van chocola en van het leven van mensen, dieren en natuur.

Philipp, bedankt voor dit inspirerende interview en voor jullie waardevolle werk!

Ben je benieuwd hoe je de vijf BEGIN-stappen naar jouw organisatie kunt vertalen? Dan help ik je graag met een passend bedrijfsprogramma. Voor meer informatie over de mogelijkheden kan je contact opnemen via ilona@con3bute.nl of via telefoonnummer 06-26724330.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *