Nieuwe business modellen, inclusief ondernemen en partnerships

Op de auteursdag van Haystack van vorige week vrijdag presenteerden alle auteurs hun boek en spraken we over het thema ‘blogs’. Geïnspireerd door Elja Daae, auteur van het boek ‘Bloggen als een pro’, pak ik dit graag weer op en BEGIN ik hierbij met mijn eerste blog van 2018. foto gemaakt op auteursdag Haystack 2018

Na de introductie van mijn boek ‘BEGIN met duurzaamheid’ in juni vorig jaar heb ik in september 2017 de gelegenheid gekregen om het afgelopen studiejaar colleges te geven voor de internationale MBA van de Haagse Hogeschool. Een interessante collegeserie met mooie duurzaamheidsthema’s over mogen nemen van Nika Salvetti, die haar werk vervolgde in Vietnam. Veel van geleerd. En hierin ook mijn vijf BEGIN-stappen kunnen toepassen en verder kunnen ontwikkelen. Hoe dit er uit ziet, deel ik graag in dit blog-artikel.

Bewustwording van je eigen visie op duurzaamheid

Bewust worden waar duurzaamheid om gaat is net als in mijn boek de basis geweest van mijn colleges. Om steeds bij ieder thema te onderzoeken wat dit inhoudt, hoe je het in organisaties kunt toepassen en hoe je hier eigen visies over kunt blijven ontwikkelen. Zo ook met de Sustainable Development Goals, de SDG’s, waar ik eerder op LinkedIn dit artikel over heb geschreven. Waarbij ik mij bijvoorbeeld bij SDG 2 ‘No hunger’ graag richt op het bijdragen aan  ‘access to healthy nutritious food’ voor iedereen die op deze aarde leeft. Wat voor mij staat voor biologisch geproduceerde groenten en fruit (zonder kunstmest, chemische bestrijdingsmiddelen en GMO), verbouwd in een gezonde voedingsbodem met rijkheid aan voedingswaarden, waar ik de productiemethode van Demeter als voorbeeld van zie. Hiervoor denk en schrijf ik graag mee aan het hoofdstuk over Agro & Food in een publicatie over ‘Sustainable market Transformation’ van NewForesight Consultancy and Nyenrode Business University, die hier een boek over gaan uitgeven. Meer informatie hierover vind je hier.

De vijf START-stappen

Omdat de colleges voor de internationale MBA van de Haagse Hogeschool waren, heb ik de Engelse variant van de vijf BEGIN-stappen toegepast: de vijf START-stappen, die allemaal een actieve stap verwoorden die je steeds opnieuw kunt inzetten: Stay aware, Transform barriers, Act from equality, Realize connection, en Take responsibility. De betekenis en inhoud is hetzelfde als de vijf BEGIN-stappen, de bewoording net anders wat mij nieuwe ideeën gaf die ik hieronder graag toelicht.

START college beeld met benamingen

Stay aware 

Wat voor mij steeds duidelijker werd, is het bewustwordingsproces. Hoe belangrijk het is om bewust te blijven. Steeds te blijven ontdekken waar duurzaamheid over gaat en wat het voor jou en jouw organisatie relevant maakt. Daar nieuwe stappen in te blijven zetten en hier ook concrete acties en ervaringen aan te koppelen, zodat motivatie en het zien van mogelijkheden voor het toepassen van duurzaamheid, groter wordt.

Tijdens mijn colleges merkte ik dat het positief werkte om het college over de circulaire economie in Circl van ABN Amro te geven, en daar te laten beleven wat het inhoudt en hoe je hier als bedrijf stappen in kunt zetten. Dit ‘klikte’ in bij de internationale studenten aan wie ik colleges gaf. Waardevol vind ik hoe juist een professionele organisatie als ABN AMRO die herkenbaar is voor MBA studenten, laat zien dat zij ervoor gekozen hebben om een inspirerende duurzame plek te bouwen als Circl, en hierin te investeren. (Het deelnemen aan een rondleiding in Circl kan ik iedereen van harte aanbevelen). Daarna was de motivatie toegenomen en werd iedereen nieuwsgieriger hoe je duurzaamheid nog meer kon toepassen als bedrijf. Een collegesessie bij Fairphone was een mooie volgende stap in dit bewustwordings- en motivatieproces. Onder leiding van Miquel Ballaster, Resource Efficiency Manager en één van de co-founders van Fairphone, kregen de studenten kennis van de circulaire business processen van deze ‘modular phone that’s built to last’, en kregen zij actuele business vraagstukken voorgelegd waar zij in groepen aan konden werken. Het bleek een waardevolle combinatie van business en duurzaamheid die aansprak en positieve ervaringen bracht.

“I really like this way of learning. This way was really special because it let us combine different subjects together and let us apply what we learned to solve real company questions. In addition, our communication and cooperation improved. Actually, in my opinion, an MBA program should be like this. This kind of class is what I expected before I came to the Netherlands”. 

“I have always been thinking about the possible ways to connect a sustainability approach to the new business world. Getting to know Fairphone was an answer to my question”.

“Thanks for arranging the visit at Fairphone, and for promoting and showing that a sustainable business model is possible”.

Transform barriers

Nieuwe business modellen zie ik als een sleutel naar duurzame oplossingen die mooi past in de tweede BEGIN- / START-stap ‘Transform barriers’. Fairphone is één van de organisaties die laat zien hoe je nieuwe business modellen kunt inzetten om de issues waar we wereldwijd mee te maken hebben om te vormen naar positieve ontwikkelingen richting een duurzame wereld. Bijvoorbeeld door onze grondstoffen her te gebruiken en betere werkomstandigheden te creëren in de ketens achter de producten die we gebruiken. Fairphone doet dit aan de hand van 4 doelen:

  • Duurzaam ontwerp
  • Eerlijke materialen
  • Goede werkomstandigheden
  • Hergebruik en recycling

De Electronic waste (E-waste) monitor laat zien waarom dit belangrijk is. Zij beschrijven in hun ‘The Global E-waste monitor 2017’ dat het in 2016 wereldwijd ging om ‘44,7 million metric tonnes of e-waste, an equivalent of almost 4500 Eiffel Towers. Waarbij het rapport de volgende schadelijke effecten aangeeft:

‘E-waste, when treated inadequately, poses serious health issues since it contains hazardous components, including contaminating air, water and soil, and putting people’s health at risk’.

Volgens www.statista.com hebben we wereldwijd in 2018 4,57 milliard mobiele telefoons gebruikers. Waarvan een deel meerdere mobiele telefoons in huis heeft en om de 2 jaar een nieuwe aanschaft.. Fairphone biedt daarom de ‘modular phone that’s built to last’, waar ik met veel plezier gebruik van maak.

Act from equality

In de basis gaat de derde BEGIN-stap Gelijkwaardigheid / ‘Act from equality’ om het toekennen van gelijke (unieke) waarde aan jezelf ten opzichte van anderen, en aan anderen ten opzichte van jezelf. Dit maakt dat alles en iedereen een unieke waarde die je kunt inzetten. Op organisatieniveau kan je hierbij denken aan inclusief ondernemen, waarbij je ook verder in de keten rekening houdt met de gezondheid en werkomstandigheden van de mensen die aan jouw product meewerken. En als bedrijf ‘low income communities’ betrekt in je waardeketen.

Fairphone doet dit bijvoorbeeld door materialen in te kopen uit mijnen die kwetsbare groepen empoweren en projecten uit te voeren om arbeidsomstandigheden in de hele keten te verbeteren. Meer informatie hierover is te lezen op www.fairphone.com.

Een mooi voorbeeld van inclusief ondernemen in Nederland zie ik in Asito die er in de schoonmaakbranche voor kiest om de meest kwetsbare groep mensen op de arbeidsmarkt een plek te bieden.

Realize connection

Het maken van verbindingen vanuit jouw unieke waarde als professional en als organisatie, is de volgende BEGIN-/START-stap. Dit gaat om samenwerking en partnerships.

Gelijkwaardigheid en samenwerking zie ik als belangrijke factoren om met elkaar een duurzame wereld te creëren. Dit kan je doen door actief verbinding te maken. Op de eerste plaats met je kernwaarden, ‘purpose’ en visie op duurzaamheid. Steeds opnieuw. En vanuit daar met mensen, initiatieven en organisaties die hier invulling aan geven en dit kunnen versterken.

Het gaat om het maken van verbindingen die bijdragen aan het realiseren van een duurzame wereld. Voor de Part Time MBA groep 2016-2018 waarvan ik het 2e jaar mocht geven, was het vak ‘Integration’ een onderdeel van het duurzaamheidsvak ‘Global Business Environment’ dat ik gaf. Waarbij deze studentengroep gedurende 7 collegesessies aan een business case heeft gewerkt. De verbinding die ik hierin zag is het kunnen koppelen van dit project aan een duurzame organisatie. Moyee Coffee stond hiervoor open, waardoor we aan het mooie project ‘Fair chain farming’ konden meewerken met onderwerpen als block-chain en het creëren van mogelijkheden voor mensen in ontwikkelingslanden.

Een rijke ervaring vond ik het. Blij met het kunnen bieden van denkkracht aan een duurzame organisatie, en het bieden van een interessante duurzame business case aan deze MBA studenten.

‘I would like to thank Ilona for her persevering and insightful guidance during this module. Through this MBA building block a better understanding around social entrepreneurship with strong experience and industry applicability, allowed to gain insights on how to make impact in a realistic and proven way. Inviting people from the industry to share their experience was a big advantage in linking theory with practice. Additionally this helped in obtaining a thorough understanding of CSR practices and instruments available for supporting the overall business strategy and its importance in aligning with it. It has been one of the best, pragmatic and interesting courses of this MBA.’

Take responsibility

Het nemen van verantwoordelijkheid gaat om de ‘What’ van het ‘Why‘, ‘How‘ en ‘What’ model van managementgoeroe Simon Sinek: Wat je vanuit jezelf en/of als organisatie kunt doen om bij te dragen aan een duurzame wereld. Zoals:

  • Het kiezen voor en werken aan duurzame business cases voor studieprojecten vanuit hogescholen en universiteiten, met onderzoek, conclusies en aanbevelingen vanuit externe denkkracht en expertises.
  • Het bieden van duurzame alternatieven voor consumenten en bedrijven, zoals Fairphone doet. Waarbij zij voor bedrijven een Product-as-a-Service model hebben ontwikkeld, waar deze white paper meer informatie over geeft.
  • Het kiezen voor leiderschap en het actief integreren van duurzaamheid in de persoonlijke en zakelijke keuzes die je maakt.

Om een handvat en inspiratie te geven over hoe je als bedrijf invulling kunt geven aan visies op duurzaamheid, nieuwe business modellen, gelijkwaardigheid, verbindingen met andere mensen, initiatieven en organisaties, en het nemen van verantwoordelijkheid, BEGIN ik binnenkort met een maandelijkse blog-serie op TGTHR. Samen duurzaam ondernemen. Waarin ik bedrijfsportretten zal beschrijven van inspirerende vertalingen van duurzaamheid, aan de hand van de vijf BEGIN-stappen.

Voor meer informatie over mijn boek, zie: www.managementboek.nl. En voor meer informatie over lezingen en workshops, kan je contact opnemen met mij op telefoonnummer 06-26724330 en/of met de Speakers Academy. Graag tot binnenkort!

One Comment on “Nieuwe business modellen, inclusief ondernemen en partnerships

  1. Pingback: BEGIN-serie bedrijfsportretten – Brabantia |

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *